Szanowni Państwo! Niniejsza strona to archiwum Serwisu NaszeSudety.pl... Po najnowsze informacje z Sudetów zapraszamy na www.naszesudety.pl

mapa serwisu  mapa serwisu

Polecamy

Wycieczki » Piesze » Przedgórze Sudeckie

Ambitny spacer po wzgórzach

Ziębice – Kalinowa Góra – Bukowa Góra – Buczek – Dobroszów – Romanów – Gromnik – Cygański Krzyż – Skrzyżowanie pod Dębem – Gościęcice – Strzelin

Trasa zaczyna się w Ziębicach i prowadzi przez Wzgórza Strzelińskie, kulminujące w Gromniku o wysokości 393 m npm. Nie należy się jednak sugerować względnie niskimi kotami, bowiem duża ilość zejść i podejść sprawia, że szlak przeznaczony jest dla osób o przynajmniej średniej kondycji.

Z dworca kolejowego w Ziębicach idziemy szlakiem czerwonym w kierunku wschodnim i omijając miasto, jego skrajem po kilkuset metrach zmieniamy kierunek na północny. Mając nieco wolnego czasu, warto pójść do centrum i zobaczyć zabytki Ziębic, zwłaszcza fragmenty murów obronnych, Bramę Paczkowską z 1491 roku, kościół śś. Piotra i Pawła oraz rynek z XIX-wiecznym ratuszem. Atrakcją samą w sobie jest jedyne w Polsce Muzeum Sprzętów Gospodarstwa Domowego.

Pierwszy odcinek trasy, już poza Ziębicami, prowadzi odkrytym terenem drogą wśród pól na północ od miasta. Wkrótce jednak dochodzimy do ściany lasu i od tej pory towarzyszyć nam on będzie przez większą część wędrówki. Po wejściu do lasu skręcamy w lewo i podchodzimy do Źródła Cyryla, skąd dalej szlakiem dochodzimy do ciekawego odcinka – prostej „jak strzelił” na przestrzeni ponad 3 kilometrów drogi. Dochodzimy nią do skrzyżowania, skąd szlakiem zielonym można pójść w lewo do Henrykowa lub w prawo w kierunku Bożnowic. My idziemy dalej szlakiem czerwonym, by po ok. 1,5 kilometra przeciąć szosę z Bożnowic do Henrykowa i dalej przez las podążać w tym samym kierunku.

Od tej pory przebieg szlaku jest bardziej urozmaicony, prowadzi nas przez piękne, stare lasy do Dobroszowa i dalej do Romanowa. W tej ostatniej wsi wychodzimy na jej krańcu, a przy szosie warto zwrócić uwagę na stary, jeszcze poniemiecki drogowskaz wykuty w kamieniu. Stąd najpierw łagodnie, potem nieco stromiej osiągamy wierzchołek Gromnika, gdzie znajduje się miejsce odpoczynku, a także miejsce pracy archeologów poszukujących wśród ruin na szczycie śladów średniowiecznych budowli.

Z Gromnika cały czas czerwonym szlakiem idziemy do Cygańskiego Krzyża, związanego jak mówi podanie z morderstwem dokonanym na małym dziecku. Od krzyża szlak wiedzie pięknym lasem do Rozdroża pod Dębem, gdzie znajduje się węzeł szlaków. Można stąd pójść zielonym do Kuropatnika i w przeciwną stronę na Nowoleską Kopę i w pobliże wsi Dobroszów, gdzie w tamtejszym kościele znajduje się ciekawa ambona w kształcie wieloryba. Z kolei szlak niebieski powiedzie nas do Białego Kościoła i w drugą stronę przez okolice kamieniołomu w Jegłowej do Przeworna.

Po kolejnych 30 minutach marszu czerwonym szlakiem, osiągamy skraj lasu i dalej przez łąki i pola podążamy przez Gościęcice do Strzelina. Przed Gościęcicami warto wdrapać się na leżący po lewej Koziniec, skąd rozpościera się ładna panorama okolicy, a także dalszych regionów, w tym Wrocławia, doliny Odry i Masywu Śnieżnika. W Strzelinie zaś koniecznie trzeba zobaczyć kościół św. Gotarda z romańską rotundą, kamienny stół sędziowski na rynku i Dom Książąt Brzeskich. W miarę wolnego czasu warto też wybrać się na skraj kamieniołomu położonego w zachodniej części miasta, by zobaczyć jedną z najgłębszych w Europie dziur w ziemi stworzoną przez kopalnię odkrywkową.