Szanowni Państwo! Niniejsza strona to archiwum Serwisu NaszeSudety.pl... Po najnowsze informacje z Sudetów zapraszamy na www.naszesudety.pl
 
mapa serwisu  mapa serwisu
facebook

Polecamy
Losowy produkt
z BAZARU
Gniezno (plan miasta)

Artykuły

Czekamy na kolej

     Specjaliści z firmy Dornier Consulting wyliczyli, że koszt budowy infrastruktury kolejowej na trasie ze Szklarskiej Poręby do Harrachova to 300 mln zł. Wariant oszczędnościowy, bez trakcji elektrycznej, kosztowałby 240 mln złotych. Ekspertyzę zamówiło jeleniogórskie starostwo, które od kilku lat stara się, by na górskie trasy powróciły pociągi.

 

     - Trzeba wymienić właściwie całe torowisko. Najnowsze szyny położono tam 90 lat temu. Najstarsze mają po 110 lat. Najdroższa byłaby budowa mostów i przepustów. Te istniejące obecnie są w fatalnym stanie - mówi Maciej Gałęski, radny powiatowy. Po polskiej stronie Karkonoszy kursują jedynie pociągi do Szklarskiej Poręby. W 2000 roku zawieszono osobowe połączenie z Karpaczem.

 

Czechom się udało

 

     Tymczasem w grudniu po stronie czeskiej ruszyły pociągi na (otwartej po 60 latach przerwy) trasie Goerlitz - Jablonec. Wkrótce to połączenie ma zostać przedłużone do Harachova. -Według informacji od moich czeskich kolegów z tej linii korzystają tysiące turystów i jest ona opłacalna - mówi Maciej Gałęski.

 

     Gdyby udało się uruchomić Kolej Izerską, można byłoby ją włączyć do tego systemu. Niestety, w naszym kraju nie ma na to pieniędzy. - PKP nie stać nawet na zakup szynobusów, nie mówiąc już o tak dużych inwestycjach. Do współpracy trzeba zaprosić Czechów lub Niemców. Oni są zainteresowani przewozem pasażerów w Polsce - uważa Gałęski.

 

Okrężną drogą

 

     Obecnie, by dojechać pociągiem do Czech, trzeba jechać okrężną drogą z Jeleniej Góry przez Węgliniec do Zgorzelca. Tam przejść przez granicę do Goerlitz i wsiąść do czeskiego pociągu, który kursuje do Jablonca. Turyści mogą też dotrzeć do Jablonca autobusem. Linię obsługuje czeski przewoźnik. Autobus odjeżdża z dworca autobusowego w Jeleniej Górze, jednak tylko raz w tygodniu: w sobotę o godzinie 13.

 

[Rafał Święcki – Słowo Polskie Gazeta Wrocławska]

drukuj drukuj
« powrót
Dodano: 2006-01-27, godz. 10:36, Odwiedzin: 6681
Komentarze
Krzyś 2006-01-29 23:55
Kilka lat temu ten koszt szacowany był na 100 mln, a pozatym to policzyli chyba koszt stworzenia tam magistrali kolejowej.
JH 2006-01-30 12:17
Nie ma to jak "specjaliści" z firmy Dornier Consulting. A bzdury wypisujecie, że aż śmierdzi. Gdy jechałem z Liberca do Harrachova 2 lata temu, szynobus po wysadzeniu podróżnych pojechał sobie po tej trasie, co to ma niby 300 milionów kosztować jej naprawa, do samiutkich Jakuszyc.

W naszym kraju nie ma "chcenia", bo PLK ma gdzieś linie na których nie będzie zarabiać kokosów. A szynobusy polskie - po jakiego grzyba? Czesi sami chętnie by swoimi jeździli z Liberca do Jeleniej Góry, bo by mieli kilka razy wiecej pasażerów wówczas. Oni staraja sie o pasazera w pierwszej kolejności, a nasi dolnosląscy kolejarze pogarszają ofertę z roku na rok i żebrzą o coraz większe dotacje samorządowe. Nie tędy droga, panowie.
rsts 2006-01-30 14:59
A oddać tą nieszczęsną linię Czechom albo jeszcze lepiej Niemcom i po kwartale na pewno będzie czynna. W przeciwnym wypadku czeka ją los trasy Lwówek Śl - Świeradów, której powiat nie potrafił przebudować nawet na porządną ścieżkę rowerową
Wlodek z Czech 2006-02-01 20:05
Prosze panstwa!
Gdybysie widzieli, co dzieje sie w Czechach w sprawie wloskich wysokopredkosciowych skladow "Pendolino!" CD nie sa swiete, a mowiac o DB - tam dotacji panstwa, jakich w Czechach niema!
Pendolino doteraz, to nieustanne usterki, nie jezdzi, problem juz w kontrakcie....Miliardy koron wyrzucone. Nie jest jedna tak zle pendolino jako kontrakt i sposob wprowadzania skladow do warunkow CD (w Wloszech kursuja z Mediolanu przez Rzym do Neapole - a OK), a astronomiczne ceny biletow za przejazd Pendolinem, pedzacych podroznych za kierownice.
Lecz wrocmy to tematu: Prawda jest, W Czechach jezdzi przewoznik prywatny na niektorych trasach koncowych (np. Trutnov - Svoboda/Janske Lazne w Karkonoszach, lub Sokolov pod Rudawami - granica panstwa Klingenthal - Zwickau - to joint venture z przewoznikiem niemieckim a spotkac tam nowoczesne sklady szynobusow ), lecz kolejarze mowia, ze ruch kolei prywatnygh podobno za cene, ze nie odnawiaja zwlaszcza budynki i wyposazenie stacji, ze podobno brak finansow na rozwoj, na inowacje ...trudno mi powiedziec, ale prawda jest - bilety ich tansze, pociagi kursuja czesto.
Rekonstrukcja ponownie po sporo latach rekonstruowanych torowisk rowniez bardzo kostowna ...W Czechach sie na szczescie udalo zatrzymac w latach 90ych wysilki CD usunac ruch na sporu trasach, co widac aktualnie na PKP.
Kolejna kwestia jest, jezeli szacowania niektorych konzultyngow wlasciwymi i prawdziwymi. Inwestorom powinno analizowac informacji z wiecej zrodel. Oto, waznym jest angazowac rowniez wlasnych fachowcow!
Czeskie szynobusy:
Sa to wagony starszej konstrukcji, nowe (zwlaszcza niemieckie) konstrukcje posiadaja pneu-sprzet do akumuklacji energii (oszczedza energieb podczas rozjazdu), lub ewentualnie sprzet do korekcji dynamiki jazdy, co umozliwia na niektorych odcinkach torow o cos wieksza predkosc jazdy.
Lecz chyba tak, rowniez czeskie szybobusy oszczedzaja energie w porownaniu z klasycznymi skladami pociagu...na pewno oszczedne bylyby chyba na przedluzonej trasie do Klodzka, lub nowoczesne, jakich spotykalismy w Klodzku w kierunku Kudowy, przedluzyc do Ladku i Stronian Slaskiego...Jak widze sam zwlaszcza teraz zima, szynobus z jedna przyczepa bylby szczegolnie na tej trasie do Stronia w godzinach ruchu optymum i rowniez bezpiecznejszym niz autobus, a wygodnym. Lub z Klodzka po trasie przygranicznej do Walbrzycha...Z Trutnowa do Lubawki i dal, nie mowiac o odcinku zwlaszcza Nysa -Glucholazy - Jesenik ...
Wazna sprawa PKP rowniez zogranizowac rozklady jazd tak, aby pociagi dojazdowe nawiazywaly co najwiecej ciagle na powiagi jak z Wroclawia i z Czech - jak trzeba na PKP przesiasc, wynosi to nie raz dlugie czekania lub w ogole brak dojazdu...To rowniez pedzi podroznych za kierownice.
A doplata na pociag pospieszny: Sa szczegolnie fatalne na krotkich trasach. Np. z Miedzylesia do Klodzka, chociaz to pociag CD z Pragi, deklarowany jest jako pospieszny. Lecz w Czechach doplaty na ten pociag niema, na PKP ...tu chyba gdyny jako pospieszny deklarowany byl chyba z Klodzka lub Kamienca Z. a od granicy do Klodzka lub Kamienca nie....a wstrzymywal sie chyba w niektorych dalszych waznych stacjach, jako chyba Domaszkow, Dlugopole Zdroj, a wraz z ponownym otwarciem dojazdu do Stronia chyba Krosnowice (lub zlegalizowano Gorzanow, gdzie mija sie zwykle przeciwjadacym osobowym 315 od Wroclawia). A napewno Bardo...

Papyr 2006-03-03 14:08
I jeszcze cos: Skad ma autor informacje o pociagach z Goerlitz do Czech? Nic takiego nie jezdzi!
Lee 2006-03-16 17:23
Pociag do Jablonca z niemiec jedynie z Zittau albo prosto z Dresden. W soboty i niedziele pociag bez przesiadky Dresden-Zittau-Liberec-Jablonec-Tanvald
arkadiusz dąbek 2008-03-10 20:25
Gospodarz jest potrzebny,Polak nadaje się tylko na parobka.Po wojnie cała infrastruktura kolejowa była w idealnym stanie,co jest obecnie to widać.Rzygać się chce.To tyle.
Dodaj swój komentarz
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany na stronie
0.0876879692