http://www.ksiegarnia.naszesudety.pl
Szanowni Państwo! Niniejsza strona to archiwum Serwisu NaszeSudety.pl... Po najnowsze informacje z Sudetów zapraszamy na www.naszesudety.pl
 
mapa serwisu  mapa serwisu
facebook

Polecamy
Losowy produkt
z BAZARU
Tajemnicze zamki i pałace

Artykuły

Nordic Walking - spacer po zdrowie

     Stres, zmęczenie, życie w pośpiechu, przybywające centymetry w talii... Brakuje ci ruchu, motywacji i siły woli, a przede wszystkim pomysłu na przerwanie takiego stanu rzeczy? Moda na Zdrowie znalazła na to skuteczną receptę: jest nią nordic walking.

     Na pomysł chodzenia ze specjalnymi kijkami wpadli Finowie. Wkrótce moda na takie spacery opanowała całą Skandynawię. Obecnie co trzecia osoba w Niemczech, Austrii, Holandii, Anglii i innych krajach wybiera się na spacery z kijkami. Jaka tajemnica kryje się w kijkach, które towarzyszą milionom ludzi na świecie w ich spacerach po zdrowie? Na to pytanie bez zastanowienia odpowiadają ci, którzy z kijkami chodzą. 28-letnią Katrin spotkamy na skwerku w centrum Wiednia. - Uprawiam nordic walking od trzech lat - mówi - nigdy nie miałam czasu na jakiś skomplikowany i wymagający sport. Jednak od 25. roku życia zaczęłam systematycznie przybierać na wadze. Nie mogłam sobie sama z tym poradzić. Lekarz polecił mi nordic walking - i tak zaczęła się moja przyjaźń z kijkami. Spacery stały się pasją, a po kilku miesiącach skończyły się problemy z nadwagą. Inaczej zaczęło wyglądać moje ciało, mięśnie i skóra.

     Zwyczajny spacer nabiera innego wymiaru, gdy używa się do niego specjalnych kijków. Ten rodzaj aktywności pozwala na ćwiczenie dosłownie całego ciała. Dzięki spacerom z kijkami aktywizujemy zarówno górne jego partie: kark, klatkę piersiową, barki, ramiona, przedramiona, mięśnie grzbietu, jak i dolne - biodra, uda, łydki.

     - Podczas godzinnego joggingu zmęczymy się bardziej niż podczas trwającego tyle samo treningu nordic walking, ale podczas spaceru z kijkami spalimy znacznie więcej kalorii, nie obciążając stawów i kręgosłupa - wyjaśnia Magdalena Bulanowska, rehabilitantka i trener nordic walking.

SPORT DLA WSZYSTKICH

     Ogromną zaletą tej formy ruchu jest brak przeciwwskazań do treningu. Bez obaw mogą go uprawiać osoby starsze. Adam Górczyński - redaktor naczelny "Mody na Zdrowie" i entuzjasta nordic walking - zdradził autorkom artykułu: - Na spacery z kijkami udało mi się namówić najpierw mojego jedenastoletniego syna Jasia, potem moją siedemdziesięcioletnią mamę, która mieszka w Gdyni i zawsze lubiła chodzić na długie spacery nad morzem. Teraz spacer stał się dla niej przyjemniejszy i jeszcze zdrowszy. Dziwi mnie to, że nordic walking, popularny w innych krajach europejskich wśród ludzi w każdym wieku, nie dotarł jeszcze do Polski. Pomyślałem więc, że tę zdrową modę musimy zacząć propagować w "Modzie na Zdrowie", bo przecież nordic walking to nic innego jak moda na zdrowie!

JAKIE PRZYNOSI KORZYŚCI?

     Podczas treningu nordic walking tętno wzrasta średnio o 15-17 uderzeń na minutę. Mięsień sercowy pompuje więcej krwi, dzięki czemu nasz organizm jest lepiej dotleniony. W efekcie przybywa nam energii, poprawia się samopoczucie, a dodatkowo - w dłuższej perspektywie - wzmacnia się układ krążenia i zmniejsza ryzyko zawału. Sięgając po specjalnie skonstruowane kijki, nie narażamy się także na kontuzje, unikamy obciążenia stawów czy też kręgosłupa. To ma ogromne znaczenie w przypadku osób, które cierpią na schorzenia układu kostno-stawowego. Nordic walking pomaga łagodzić dolegliwości stawowe, zwłaszcza związane ze stawami kolanowymi, a nawet biodrowymi! Co więcej, jest zalecany jako forma rehabilitacji ortopedycznej i kardiologicznej oraz w walce z nadwagą. Dodatkowo, co jest bardzo istotne, w porównaniu z innymi dyscyplinami sportu, nie wymaga wielkich nakładów finansowych.

KILKA SŁÓW OSPRZĘCIE

     Nowy, dostępny dla każdego sport pozwala wędrować wszędzie i w każdych okolicznościach, niezależnie od pory roku. Wystarczy mieć chwilę czasu i... specjalne kijki do nordic walking. Powinny być one lekkie i bardzo sprężyste, aby zapewniały odpowiednią amortyzację. Lepiej, jeżeli są jednoczęściowe - to podnosi bezpieczeństwo i umożliwia bardziej wszechstronny i zaawansowany trening. W przypadku kijków teleskopowych istnieje bowiem ryzyko samoczynnego złożenia w czasie intensywnego marszu. Dlatego nie rekomendujemy ich ludziom starszym lub z nadwagą. Elementem stabilizującym ruch nadgarstka są przeciwpoślizgowe uchwyty, wykonane z dość sztywnego materiału, wraz z systemem zapięć, umożliwiającym stosowanie specyficznej techniki. Do uprawiania nordic walking wystarczy swobodny strój - nieograniczający naszych ruchów - i wygodne, sportowe obuwie.

MODA NA KIJKI

     Nordic Walking to idealna forma relaksu i sposób na utrzymanie zdrowia na najwyższym poziomie. Z tego powodu w MODZIE na ZDROWIE rozpoczynamy cykl artykułów poświęcony temu rodzajowi aktywności. W kolejnych wydaniach znajdą Państwo wypowiedzi lekarzy, rehabilitantów i trenerów nordic walking, którzy dokładnie omówią korzyści dla zdrowia, płynące z uprawiania tej formy aktywności. Będziemy pisać o zaletach z uprawiania tego sportu dla ludzi w różnym wieku, nie zawsze zdrowych, lecz dotkniętych różnymi schorzeniami. W numerze czerwcowym rozpoczniemy kurs nordic walking "krok po kroku", po kolei wyjaśniając najważniejsze zasady chodzenia z kijkami. Uprawianie nordic walking jest zresztą bardzo proste i niemal intuicyjne, dlatego wierzymy, że nikt nie będzie miał problemu z opanowaniem techniki. A każdy, kto zacznie go uprawiać, stanie się jego entuzjastą. Krótko mówiąc, witamy w Klubie Nordic Walking.

Anna Ryźlak, Hanna Żurawska
[Moda na Zdrowie, nr 5(24)/2005]


DLA KAŻDEGO COS DOBREGO

     Nordic Walking to rodzaj aktywności, który w szczególności polecamy:
   • osobom pragnącym poprawić swoją sylwetkę oraz pozbyć się nadwagi - redukuje zbędne kilogramy i tkankę tłuszczową. W połączeniu ze zdrową dietą doskonale modeluje ciało;
   • osobom z problemami zdrowotnymi - jest pomocny w łagodzeniu m.in. dolegliwości stawowych;
   • osobom narażonym na stres - likwiduje napięcie w obrębie ramion i karku;
   • przyszłym matkom - zapewnia sprawność poprzez wzmocnienie muskulatury ciała;
   • osobom starszym - jest bezpieczną formą aktywności, połączonej ze spędzaniem czasu na świeżym powietrzu; kijki stabilizują spacer, a tym samym zwiększają bezpieczeństwo.

TECHNIKA CHODZENIA

     Kijki służą podpieraniu się i odpychaniu - prowadzą idącego. Prawy kijek dotyka podłoża równocześnie z lewą piętą. Przy bardziej intensywnym treningu, bieganiu i skakaniu, kijki przejmują obciążenie.

KIJ KIJOWI NIERÓWNY

   • Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę z nordic walking, możemy zaopatrzyć się w kije teleskopowe - będą służyły większej liczbie osób. Dzięki regulowanej wysokości może korzystać z nich na początku cała rodzina. Później, w miarę postępów, zalecane są kije jednoczęściowe, ale te muszą być dobrane do wzrostu.
   • Aby dobrać odpowiednią wysokość kija, należy pomnożyć wzrost (w centymetrach) przez 0,66. Dla przykładu osoba o wzroście 170 cm powinna zaopatrzyć się w kijki o długości 122 centymetrów.
   • Kijki są wyposażone w dwie końcówki:
     - gumową, która służy do spacerów po twardym podłożu,
     - szpiczastą, która służy do spacerów po lesie, plaży czy też zaśnieżonym terenie.
   • Kijki do nordic walking tylko pozornie przypominają kijki narciarskie. Nie zastąpią ich też gałęzie, znalezione w lesie, czy kije trekkingowe.
   • Kijki wykonane są z tworzywa węglowego, co sprawia, że są niezwykle wytrzymałe, stabilne, a jednocześnie amortyzują uderzenia o twarde podłoże.

ABC... NORDIC WALKING

   • Podczas godzinnego treningu nordic walking spalimy ok. 400 kcal. Dla porównania, tradycyjny marsz pozwala spalić tylko 280 kalorii.
   • W spacer z kijami zaangażowanych jest aż 90 proc. mięśni! To niewątpliwie jedyna forma aktywności, która mobilizuje tyle mięśni naraz.
   • Podczas godzinnego spaceru z kijkami mamy szansę przejść 7-8 kilometrów, bez nich tylko 3-4. Choć faktyczny wysiłek będzie znaczny, ten odczuwany przez nas - o wiele mniejszy.
   • Nordic walking pozwala na efektywniejszy spacer - powoduje mniejsze zmęczenie niż zwykły marsz w takim tempie, za to spalamy dwukrotnie więcej kalorii niż podczas zwyczajnego spaceru.


Przydatne linki:
Miesięcznik "Moda na zdrowie" - kurs nordic walking
Sportimpex - dystrybutor kijków LEKI do nordic walking
Polska Fundacja Nordic Walking
drukuj drukuj
« powrót
Dodano: 2005-06-06, godz. 18:02, Odwiedzin: 31909
Komentarze
alklammenion 2005-08-22 13:19
baardzo piękna nazwa na coś,co istnieje od dawna.chodzenie z kijami teleskopowymi jest przecież popularne od kilkudziesięciu lat.dlaczego media muszą wciskać jakiś słony kit?
Anna 2005-10-15 21:08
Zappraszamy na kursy Nordic walking na terenie Warszawy , jak rowniez na wyjazdy wakacyjne z Nordic walking. www.nordicwalking.waw.pl
MIROSŁAW MAJEWSKI 2006-03-16 16:53
ZACZEŁEM
Johny 2007-12-02 16:02

Całkiem fajny artykuł.
Znam fajną stronę na ten temat zapraszam

link http://nordic.walking.prv.pl/

i forum 1 w Polsce o NW

link
http://nordicos.yoyo.pl/
Paweł 2008-02-15 15:48
Bardzo fajne, polecam. A co do artykułu to też bardzo przydatny.
Małgorzata Gulik 2008-04-04 19:58
Bardzo skuteczny i przydatny sport.za pare dni startuję.
anna gołębiewska 2008-04-09 11:41
super,jestem pod wrazeniem.Fajne jest to,ze jest to sport dla każdego,dyscyplina dająca same korzyści,ograniczająca kontuzję do minimum.Super, bardzo lubię chodzic i skusze sie NA TĄ FORMĘ RUCHU.
JOh 2008-07-08 17:25
Interesujący artykuł.
Zapraszam na
http://www.nordic.walking.na7.pl/
HEH 2008-11-16 18:29
Aby dobrać odpowiednią wysokość kija, należy pomnożyć wzrost (w centymetrach) przez 0,66. Dla przykładu osoba o wzroście 170 cm powinna zaopatrzyć się w kijki o długości 122 centymetrów.
Jak zostały wyliczone te 122 cm?
170*0,66=112,2
Piotr Szwed 2008-12-11 17:44
170*o.66=112,2 to dlaczego kijki mają mieć 122cm jak pisze HEH
Jan Przychodzeń 2009-01-05 17:11
Metoda wspaniała,Kije z leszczyny wystarczą.Trzeba poprostu czodzić i to codziennie 30 minut.
Krzysztof Stasiak 2009-03-23 14:24
link podany do Sportimpexu juz dawno nie istnieje.
www.sportimpex.pl ew. www.leki-nordicwalking.pl
Mariusz 2009-06-24 11:23
wszystko fajnie tylko w przytoczonym przykładzie doboru kijków chyba jest błąd (170x0,66=112,2) - skąd te dodatkowe 10 cm? - poproszę o odpowiedź
Renia 2009-06-29 21:56
Super super super !!!!!!!!!!!!!!! Oczywiście czuję się po tych spacerach.Polecam. Co prawda mieszkam w mieście gdzie jestem |Ufoludkiem|jednak nasze społeczeństwo jeszcze nie dorosło ........... Ale ja się nie poddaję i sobie spaceruję.Pozdrawiam
majka. 2009-12-29 17:10
Po takim chodzeniu jestem o wiele lat młodsza, nic mnie nie boli. Czuje się świetnie i chodze......
Maciej Wojtas 2010-01-09 12:27
Ciekawa kompilacja materiałów o Nordic, zapraszam chętnych do społeczności www.nordicos.pl

pozdrawiam
gabrysia słowik 2010-04-03 18:10
Świetny sport ale dla ludzi z głową. Nastała moda na kije i wiele osób chwyta wszystko co do kija jest podobne,a póżniej się skarżą ze bolą ręce, barki itp. Kiedy spotykam na spacerach takie osoby pokazuję im jak należy prawidłowo chodzić aby nie zrobić sobie krzywdy, są zdziwione że robią to nie prawidłowo. Ja, zanim kupiłam kije zapisałam się do klubu sportowego i tam nauczyłam się chodzić z kijami. Gorąco polecam.
Eliza Malinowska 2010-10-09 21:31
Hej co tam ,ile kosztuja ,kijki
Dodaj swój komentarz
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany na stronie
0.0838069916